Rekenvoorwaarden |
|
Venster bewerkingsbegrip: |
Begeleidingsdienst voor vrijescholen P. van Meurs
9) BEWERKINGSBEGRIP
Het ontdekken dat het geheel uit delen kan bestaan.
Een doorkijkje naar het onderwijs 9
- Het delen van een boterham en geven aan een kind dat nog ‘honger’ heeft.
- ‘Juffie, zij hebben veel meer (porseleinen) kralen dan wij’, klonk het. ‘Maak maar bergjes van dezelfde kleur’, zei ik, ‘dan zien we wie er mag delen.’ Verbazing en blijdschap toen er van de ene kleur gekregen werd en ze van een andere kleur konden schenken.
- Drie jongens gingen ‘kaarten’ met het dominospel. ‘Ik deel’ zei er één. Maar toen ze uit hun handen vielen (het waren er te veel), zei een ander: ‘We maken een pot, waar we om de beurt mogen uithalen’. Een prachtig schouwspel.
- V. had thuis een ‘zonnebrood’ gebakken en zei dat dit ‘voor allemaal’ was. ‘Hoeveel stralen heeft dit zonnebrood?’ ‘Twaalf’, zei V. direct. ‘We zullen eens tellen.’ We telden er inderdaad twaalf. ‘De klok’ zei M. stralend. ‘Ja, het is een zonne-klok-brood’. Het smaakte heerlijk.